måndag 11 maj 2009

Rapport: Från den döda byggbranschen!


I Lommas hamn har Sveriges största byggbolag JM en bostadsbutik. Den är numera alltid stängd. Jag skymtar skuggor som rör sig inne i butiken och knackar försiktigt på dörren.
Efter en stund gläntar en man i 30-års ålder på dörren.
-Förlåt, men hur går det med lägenheterna runt hörnet som borde finnas men inte finns, frågar jag gentlemannamässigt.
-Ja, nej, jo, svara mannen med konkurs i blicken. Fråga Göran, han finns på andra våningen i barackerna.
Jag tar mig in på JM:s byggarbetsplats. Det är tyst som i en skog i Småland. Den enda susningen kommer från den ledsna stora byggkranen som påminner om en brontosaurus.
Normalt skulle här vara fart och fläkt, slammer och buller och ett helt komplex med snart inflyttningsklara lägenheter.


Nu står jag där ensam. Ingen platschef kommer rusande och frustande och kastar ut mig som är den normala tågordningen.
Efter en stund kommer en man kånkande på något som verkar tungt.
-Hej, säger jag. Är det du som är Göran?
-Nä, men jag kan ringa efter honom.
Ring-Ring och efter en stund kommer Göran knallande som han vore på utflykt. Jo, han är platschef men har inga arbetare längre, så han är numera en form av vakt eller så.
-Hur går det? Kommer JM igång med bygget igen, frågar jag lite försiktigt.

Göran tittar först på mig och sedan vänder han blicken upp mot brontosaurusen. Han tycks leta efter det rätta svaret.
-Ja, säg det, kommer det till slut lite trevande. Göran tar ny sats:
-Det är bankerna som bestämmer, inte vi. De 60 garagplatserna är färdiga sedan länge, men inget mer, fortsätter han.
-Nej, jag har ingen aning och ingen annan heller vet, slutar han och vi tar adjö av varandra.
Nej, usch och fy, det här var verkligen dystert. Den svenska byggkrisen är mycket allvarligare än vad som kommit fram. Det är jag helt säker på.
Jag låter vila min blick mot den tomma baracken. Där skulle det ha suttit jobbare och tuggat i sig från matlådan. Nu möts jag av en adventljusstake. JM, vi ska snart dansa kring majstången!
Jag vänder mig om och stirrar upp mot byggkranen och vinkar.
Visst fällde monstret en tår?

Inga kommentarer: