fredag 8 maj 2009

Lommas kommunalråd och jag döpte ÖN!


Det var tid för en mer officiell hyllning av ÖN i Lomma som Gud glömde: "Den stora upptäckten"!
Inte minst borde den döpas ståndsmässigt i drickat från en annan grön ö, nämligen Irland. En burk Guinness fick bli vårt dopvatten.

Jag sammanstrålade med Lommas kommunhövding, Thomas Håkansson, på bryggan med vår nyupptäckta Ö i bakgrunden. Med i bagaget fanns en burk från St. James´s Gate i Dublin. Den ädla drycken Guinness är Irlands nationaldryck. En sådan här stor dag duger det inte med en futtig lättpilsner. Nej, fint ska det minsann vara.
-Det här är inga dåliga grejor, sa kommunalrådet och huttrade i vårkylan.


Med en iver som om jag vore Sven Hedin, nyss hemkommen efter löst gåtan med Lop Norsjön, pekade jag ut Lommas egen Gröna Ö för kommunalrådet.
-Det är väldigt intressant, nästan så man borde kunna spela in Robinson där, fortsatte han.
-Ja, om du ställer upp, så ska jag snacka med TV 4 om saken, svarade jag och huttrade ikapp med hövdingen.


Ja, så klingade vi med glasen och skålade och mådde väldigt bra. En kraftig Guinness värmer i kylan. Det smakade också betydligt bättre, än när Sven Hedin bjöd på läskning av torra strupar från sina sunkiga stövlar.
Det var det mest originella dop som vi två vise-ja, en av oss, i alla fall-män varit med om. Samförståndet i Lommas idyll total. Vi smackade belåtet. Därmed har ön fått sitt namn:
GRÖNA ÖN!


FOTNOT: Om du inte läst storyn "Den stora upptäckten i Lomma" tidigare. Scrolla en bit ner i bloggen. Tack!
(Copyright bilder och text Calle Rockbäcks BLOGG)

1 kommentar:

Anonym sa...

När, NÄR? ...sker landstigningen?!

/Tobisgrisslan