lördag 30 maj 2009

Lommas festivitas med bekymmer:

Lommadagen i byn är årets klo. Då flanerar vi boende bland stånden i centrum. Många kända ansikten möts. Det kramas och frågorna om hälsan är otaliga. Själv fick jag krama en konfirmationskamrat som jag inte sett på 49 år. Barnen skrattar med choklad läppar och farmor fräser fram över kullerstenarna med rullatorn.
Berit plockar en på några kronor i Röda Korsets lotteristånd. Det arrangeras Lommas citylopp. Det är till för alla som kan stå och gå, men det går bra ändå. Lyckan sprutar över byn som ett konfettiregn.
Carina målar Peters ansikte. Vi stannar och livet svindlar så där härligt. Är jag i Paris? Kanske i Rom?
Fast i bakhuvudet mullrar ett bekymmer. Det är kvällens stora begivenhet på stranden: ÖLTÄLTET!
Det finns bara ett problem. Det blåser småspik. Kommer öltältet att blåsa över sundet till Danmark?
Aldrig tidigare har det slagits upp ett öltält i byn. Begriper ni hur stort det är?

Pojkbandet Red Eye hamrar och slår medan jag oroligt skyndar ner till stranden. Där kämpar Lomma Aevent med pinnar och tältdukar.
-Står det kvar till kvällens festligheter, frågar jag.
-Vi hoppas på det, men visst är vi oroliga, lyder svaret.
För vara säker på en bit mat och en öl, kvistar jag in på den nyöppnade och smakfullt inredda restaurangen Oliveras med MEDELHAVSMAT.
Jag vill beställa ett bord till kvällens övningar.
-Allt fullbokat. Lapp på luckan, svarar hovmästaren.
Detta är sensationellt: först ett öltält i byn och sedan en fullbokad restaurang.
Det har aldrig tidigare inträffat i Lomma.
Förstå att jag behöver en time out.

Inga kommentarer: