måndag 4 maj 2009

Hur jag upptäckte en okänd ö i Lomma!


Här ser ni Lommas eget Pepparholmen, alltså den konstgjorda ön som förbinder bro och tunnel på Öresundsförbindelsen mellan Sverige-Danmark.
Lommas Pepparholmen är däremot helt oupptäckt, tills nu. Man kan nästan säga att jag upptäckt ön, fast egentligen inte. Den har legat mitt framför våra näsor i många år.
-Märkligt. Det har ingen tänkt på, säger Lennart Persson, parkchef i Lomma.
Den okända ön i Lomma skapades 1987 när området byggdes. Placeringen av den konstgjorda ön är ståtlig. Den vilar fridfullt som ett bulligt smycke i den sista av de tre dammarna ner mot havet från Lomma Centrum räknat.
Om inte dagligen så väldigt ofta, har jag i 22 år vandrat förbi dammen med ön. För 22 år sedan följde jag när man skapade hela härligheten och schaktade upp ön. Mina barn lekte i grus-och jordhögarna.
Åren gick och jag kunde konstatera att växtligheten frodades. I bland tog jag med mig en kikare och kunde konstatera att många olika fågelarter använde ön som häckningsplats.
På bilden här nedanför vid pilen, syns en svan ligga och ruva på sina ägg.
Ön har ett perfekt skyddat ställe för både växter och djurliv. Rena rama vildmarken, där flora och fauna fått växa helt fritt i 22 år.


ALDRIG NÅGONSIN HAR EN MÄNNISKA SATT SIN FOT PÅ ÖN!

För en tid sedan slog det mig att jag stod och studerade Lommas eget Pepparholmen.
Denna förbindelselänk mellan våra länder har också fått växa fram helt ostört. Fast endast under 10 år, i Lomma handlar det om 22 år!
Pepparholmen är i dag ett högintressant forskningsobjekt med otaliga spännande upptäckter. Lunds Botaniska förening har hittat både klotullört, läkekungsljus och rosenpilört. Ja, de unika fynden som hittats vid inventeringarna genom åren rör sig om hundratals.
I dag skyddas Pepparholmen som om det vore en guldgruva.
Det borde finnas liknande upptäckter att göra på Bullön i Lomma, kanske än mer unika arter.
-Ja, det går inte att utesluta. Det är en intressant tanke, fortsätter Lennart Persson.
Vad som nu kommer att hända vet han inte. Den här upptäckten kom så plötsligt. Han är däremot glad över att de inte har röjt upp på ön. Tanken har nämligen funnits där.
Jag kommer i dag att lämna in en skrivelse till Lomma kommun med begäran om en utredning och kartläggning av fana och flora samt djurlivet på ön.
-Något namn har ön inte, säger Lennart Persson och vi kommer genast överens om att Bloggens läsare är välkomna med förslag.
Alltså, vad vill du att Lommas Pepparholmen ska döpas till? Maila förslaget till mig:
callerockback@rocketmail.com
Storsonen föreslår Lommön. Själv föreslår jag Bullön eller varför inte Skattkammarön?


Copyright text och bilder Calle Rockbäcks BLOGG

Inga kommentarer: