lördag 9 maj 2009

Exklusivt: Första bilderna inifrån krogen som flyttar Medelhavet till Lomma!


I januari i år berättade jag om att cappuccinon äntligen kommit till byn. Nu är det tid för nästa begivenhet: Medelhavet flyttar in i Lomma.
Krogen- Olivera´s, som den heter, ligger som en vacker semla med Medelhavet som vacker fond i Lommas byggsmet.
I dagarna är byggruschen värre än någonsin. Den 14 maj ska allt vara på plats.
Då flyttar Olivera Lasic, 56 år, in med kockar och Medelhavets sköna atmosfär.
Den 27 maj invigs byns nya vattenhål med den salta sötman.



Ja, läget bland hamnhusen alldeles vi vattnet är oslagbart. Av serveringsdäcket utanför syns ännu så länge endast små betongpelare.
Bara ett litet, nåja, stort då, kast med en smörgås bort ligger Lommas, ”The most beautiful beach”.
-Det blir medelhavsmat, grillat kött, fisk och skaldjur men också vanlig svensk husmanskost. Vi kommer också att erbjuda konferens möjligheter, eller lokal för mer intima tillställningar, berättar Olivera Lasic för mig. Det är alltså hon som ska driva krogen.
Erfarenhet finns det gott om. I Malmö har hon sedan 1994 framgångsrikt drivit krogen "Vår tids mat" . Nu flyttar hon över konceptet till Lomma.


För första gången kan ni se bilder inifrån denna kulinariska högborg. Det är visserligen byggdamm och inte matos, men ändå. Platschefen Östen vet inte om han ska älska eller hata mig. När han grunnar över mitt oväntade besök skjuter jag några bildrutor. Han hatar mig med ett leende och jag åker ut.
I dörren springer jag nästan omkull Olivera som är på väg in-se vinjettbilden. Möjligen tror hon jag är en mäklare som ska husera på övervåningen.
Det är först efteråt vi fattar att jag är jag och hon är hon. Ett annorlunda möte med Lommas nya krogdrottning.
SALUTE!

Inga kommentarer: