måndag 20 april 2009

LOMMA: Mitt i byggkrisen tittar en Engel fram!

Om jag var en professionell pressfotograf, skulle bilden på mannen som plötsligt sticker ut huvudet genom byggplasten bli en het kandidat till Årets Bild.
Nu är jag inte det. Däremot är jag journalist och fångar BILDEN med min lilla digitalkamera. Jag är dessutom en helt vanlig Bloggare och sådana märkliga djur räknas inte i de fina salongerna.
Bilden tog jag i helgen. Jag hade precis promenerat över den nya bron i Lomma.
På vänster sida ligger Varvstorget som monterats samman med 70 000 kinesiska stenar. Mitt emot håller Skanskan på att bygga Alléhusen med affärer på bottenplanet och lägenheter för miljontals kronor. Allt ska vara klart för inflyttning till hösten.
Plötsligt spricker byggplasten upp och mannen sticker ut sitt huvud. Han ser glad ut.
Han kanske är glad över att få jobba även när det är helg. Det blir fina pengar.
Jag tar bilden.
Vem är då mannen på bilden?
Han heter Engel och är tysk byggnadsarbetare från Brandenburg an der Havel, 70 km väster från Berlin. Det är en stad med 74 000 invånare, något fler än de kinesiska stenarna.
Det råder byggkris i både Sverige och Tyskland. Den globala finanskrisen tär.
Varför det inte är en svensk byggnadsarbetare som sticker ut huvudet, vet jag inte.
Engel är i alla fal glad över att ha ett jobb. Det kan han tacka EU för med sina öppna gränser.
Jag vinkar till Engel som nu skrattar och sticker tillbaka huvudet genom byggplasten. Det blev ett kort men annorlunda möte.
Det blev också ett bildskott av högsta kaliber. I bland är det tur att det finns en engel...


EXTRA: Jag har skickat in bilden till Expressen/Kvällsposten som s k läsarbild. Någon framgång räknar jag inte med. Jag vet att man har stora papperskorgar på den tidningen. Jag har nämligen själv jobbat på KVP och vill få bekräftat mina teorier.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alldeles riktigt - där är papperskorgarna rymliga. Eller nu ännu enklare: bara trycka på datorns delete-knapp! /b