torsdag 2 april 2009

EFTERLYSNING. Är du med på bilden?


Titta noga på bilden här ovanför.
Den föreställer ett gäng glada konfirmander den 2 april 1960. Det är på dagen 49 år sedan. Konfirmationen ägde rum i S:t Pauli kyrka i Malmö.
Gossarna är klädda i vit fluga, nystärkta skjortor, blankpolerade svarta skor och gråa kostymer. Flickorna helt i vitt, oskuldens färg. Allt går i vitt: klänningar, handskar, små väskor och skor.
Vad som inte syns på bilden är armbandsuren. Alla hade fått nya armbandsur.
Det var helt avgörande om man skulle konfirmeras 1960. När du fick ett eget armbandsur taxade du in i den vuxna världen. Flickorna kryddades lite extra med ett halsband i vitt guld.
Du kan inte utläsa det minsta rock`n`roll i bilden. Trots att det var det alla ungdomar ägnade sig åt 1960. De flesta höll på Elvis Presley. Några på Tommy Steele.
Titta nu en gång till närmare på bild. Du ser färgade pilar.
Här får du förklaringen:
Den ljusblåa pilen. Där står jag. Stolt. Jag blir äntligen vuxen.
Den mörkblåa pilen. Prästen. Mårten Werner, en kononpräst. Han blev sedan en kändis. Moderat riksdagsman. Hovpredikant. Uppskattad. Dog 1992. Jag arbetade som journalist på Kvällsposten. Skrev om begravningen i tidningen. Tungt.
Röd pil. Kompisen. Namnet spelar ingen som helst roll.
Några år senare gör vi lumpen tillsammans i flygvapnet, F5 Ljungbyhed.
Det är en vanlig trist onsdag. Jag får inte permission. Det får han och ytterligare tre lumparkompisar.
De drar till Malmö. Passerar Röstånga. Det är dimma. Vägen smal.
Lastbil. Frontalkrock. Alla dör.
Jag skulle åka med i bilen.
Jag får leva vidare.
Jag tänker på dig.
Alltid den 2 april.
Alltid sorg.
Varje år.


FOTNOT: Om du är med eller känner igen någon på konfirmationsbilden, hör av dig till mig. Ring 040414758, maila: callerockback@rocketmail.com, skriv brev Höjeågatan 217, 234 33 Lomma. Om allt klickar: skicka RÖKSIGNAL!


1 kommentar:

Anonym sa...

"När du fick ett eget armbandsur taxade du in i den vuxna "
hehe..numera taxar man in när är 5 år och får en egen mobiltelefon!