torsdag 5 mars 2009

EXKLUSIVT BILDEXTRA: Den sista bilden av Malmös rännstensungar!

Detta är en unik bild. Det är nämligen den sista bilden av Malmös rännstensungar. Och aldrig visad tidigare.
Bilden är tagen i slutet av 1950-talet på öster i Malmö på en gårdsplan till Grangatan.
Bilden damp ner på mitt skrivbord. Den var i dåligt skick med otaliga rispor och sprickor. Jag fick bilden av pojken som står som nummer två från vänster i ledet, bredvid ynglingen med mönstrad mössa.
Därför kan jag med 100 procent säkerhet säga var bilden är tagen.
Jag satte genast igång med att renovera bilden med varsam hand. Det var inte helt lätt, men en viktig uppgift.
Fotografiet ger oss en bild av en svunnen tid, några år före Bo Widerberg spelade in den rosade Kvarteret Korpen i Malmö.
Längst till vänster står en moped av tidigt märke. Det var en bredsadlad
cykel med en motor som fick trampas igång.
Pojken med den mönstrade mössan bär på högsta modet. Mössan är en riktig klassiker, en s k skridskomössa som fick sitt genombrott bland oss barn när Sigge Ericsson blev världsmästare på skridsko 1955.
Bakom barnen skymtar utedassen fram. Ofta hängde det tvätt bland soptunnorna på gården. I bästa fall fanns det också en liten piskställning till mattorna.
Portgången in till betong-och tegelstensgården förvandlades mellan varven till fotbollsplan. Det fungerade alldeles utmärkt. Vi barn hade på den tiden små krav. Jag vet, för jag var själv med och lirade otaliga gånger.
Människor levde tä
tt inpå varandra. Det var på många sätt och vis en idyll.
I dag k
änner inte rännstensbarnen igen sin barndomsmiljö. Allt är rivet. Gården finns inte kvar. Grangatan finns däremot kvar på samma plats i Malmö.
Sedan m
ånga år tillbaka är lägenheterna moderna, bekväma med både bad och toa inne. Kolet är utbytt mot elvärme.
Det har gett en renare miljö men absolut inte trivsammare.
Barnen då?
Ja, jag
nner endast till hur det gått för pojken jag fick bilden av, för han är min lekkamrat sedan mer än 50 år tillbaka.
Det har gått
lysande för honom. Han drev egna företag i byggbranschen och har sitt på det torra.
Hur det gick för de övriga rännstensungarna vet jag inte. Kanske du som läser detta, kan
hjälpa mig i spårningen. Hör i så fall av dig.

Inga kommentarer: