fredag 27 februari 2009

Vasaloppstider-på Mallorca!


Här sitter man på Mallorca i godan ro och kopplar av med en kall öl. Ett kast med liten boll en bit bort ligger Medelhavet.
Plötsligt dyker det upp några svettiga cyklister. Frågar på knagglig engelska "är det ledigt här".
-Yes, svara jag och bränner av mitt bredaste Raskenstams leende.
-Du kan väl sätta dig hos engelsmannen, säger kvinnan på dalamål till sin Gubbe.
-Dalarna, säger jag som omedelbart känner igen dialekten.
-Svensk, säger cyklisterna och ser förvånade ut.
-Lomma och Skåne, svarar jag och spetsar mitt leende.
-Mora, säger Dalarna och vi skrattar gott tillsammans.
Det var så jag lärde känna Bengt Brandt från Mora, Dalarna.
Vi fann varandra direkt.
Vi läppjade på vår öl. Det tog några sekunder och vi var inne på Vasaloppet. Ja, vad ska man annars prata med folk från Mora om?
Det visade sig att Bengt t o m sedan 25 år tillbaka är måldomare i det berömda loppet.
-Ja, jag sitter i kuren, alldeles till vänster vid målgången, bekräftar han.
Det visade sig att stora delar av gänget som håller i den enorma organisationen, nu var på Mallorca och laddade upp sina utslitna batterier. Man kan säga att de var på Mallis för valla upp sig till söndagens Vasalopp mellan Sälen-Mora.
Det var alltså på Mallorca som Bengt kom med det stora avslöjandet.
Moraborna inte bara häller i sig den berömda blåbärssoppan utan sätter även i sig en kraftfull blåbärsgröt.
Det hade jag aldrig hört talats om. Havregrynsgröt käkade Gunde Svan medan måldomare Bengt Brandt som själv gjort fyra Vasalopp, laddar med blåbärsgröt.Även inför söndagens kursittande.
Det stora testet av Bengts Vasaloppsgröt kommer här på bloggen. Missa inte det. Det är Bengts eget recept!


Inga kommentarer: