fredag 2 januari 2009

Så testade jag Lommas nya konsertlokal.


-->
Här står jag och river av ”Stilla natt, heliga natt”, när juldags morgon inte ens börjat glimma. Det var hög tid att ge kulturetablissemanget ett handtag, och testa akustiken i Lommas nya utomhusliggande konsertlokal. Platsen är trappan med ljusrampen ned mot vattnet på baksidan av det nya biblioteket.
På andra sidan Höje å, ligger det nylagda Varvstorget med 70 000 kinesiska stenar. Till höger på båda sidor av den nyuppförda bron, kan du se bostads-och affärslängorna som just nu håller på att byggas.
Här är det enligt uppgift tänkt att Lommaborna i framtiden ska få njuta av smäktande toner eller ylande jazz.
Hur slutade då testet med att jag gastade fram den klassiska jullåten?
Min sköna basstämma med tunga decibel ljöd över vatten och stenar, studsade in i husfasader och byggkranar samt återvände som pärlband av läckert (jo,jo...) klingande toner. Den 190 år gamla ”Stilla natt, heliga natt”, har väl sällan fått en sådan pompös omgång.
Faktum är att ”lokalen” fylldes på ett högst intagande sätt. Testpanelens öron uttryckte stor förvåning och häpnad. Akustiken var redan innan alla byggnationer är klara, helt strålande.
Här kan Lommaborna i framtiden komma att få uppleva några riktiga musikaliska högtidsstunder.
Varför inte slå på stort med en gång och bjussa på operabjässen Placido Domingo?
Så blir det naturligtvis inte. I min by förhäver vi oss aldrig. Här brukar vi få nöja oss med att lyssna till barnkörer från dagis.
Andra sidan är det säkert fler än jag som är trött på det utbudet 2009.
Jag tycker kommunen ska öppna plånboken. Hör kommunhövdingen Thomas Håkansson det? Kulturchef Sven-Åke Leinerud behöver säkert ett handtag, eller som jag avrundade sångtestet med:
”...oss är en frälsare född.”




Inga kommentarer: