onsdag 7 januari 2009

...och julen varar fram till påska...


Ett nytt år betyder också ett nytt liv med en ny vår och underbar sommar att se fram emot.
UT MED JULEN!
Jag gick grundligt till väga. Min tandläkare Martin Sundler i Lomma städade bort sillsallad, skinkbitar och kålslamsor ur mina djupa tandfickor som får Grand Canyon att blekna.
Martin är ett lättsamt stycke. Förstå mig rätt, han är lika lätt på handen som en ballerina på foten. Han riktigt dansar fram över berg och djupa dalar. Det är numera en fröjd att gå till tandläkaren (bara borsta rygg, Rockbäck).
När jag debuterade som barn hamnade jag hos Irja på folktandvården på Värnhemstorget i Malmö. Här var det hårda bandage, rena rama
www.hyvelborje.se
Efter några omgångar med Irja såg käften snart ut som ett slagfält i första världskriget.
För 30 år sedan började den kemiska industrin ta över resterna. Otaliga mediciner tågade in i gapet. Det blev knappt en stubbåker kvar.
Arvegodset har Martin Sundler fått ta hand om.
-Oj, oj oj, vad det blöder. SKÖLJ, löd hans uppmaning.
Julen har gjort sitt. Nu åkte den ut. I hemmet snodde ”Lilla Frun” som ett torrt skinn och jagade tomtarna som sprang omkring och sjöng ”Julen varar fram till påska”.
Just det. Till påsk är det åter tid för ägg och sill och goda supar.
Martin, sedan kommer jag igen. Då kanske du hittar den där oljekällan vi letar efter.


Inga kommentarer: