lördag 17 januari 2009

När Calle Rockbäcks BLOGG blir världsberömd!

I Sverige fanns det 2005 över 18 000 bloggare. I dag är den siffran betydligt större. Numera börjar också det massiva bloggandet, få en allt större betydelse i den allmänna samhällsdebatten.

Det är tack vare bloggare, som vi fick tex fick igång debatten om FRA. Den senaste bloggångvälten är Monica Antonsson bok ”Mia-Sanningen om Gömda”.

Hon startade en blogg och drev sin tes om att Liza Marklund fejkat mycket i sin succébok. Genombrottet blev gigantiskt. Monica Antonsson blogg bröt igenom en bastant mur av tystnad i media.

Här får ni nästa jättelika utveckling i bloggvärlden:

Jag gav mig ut på en resa i den stora vida världen med miljoner bloggare. Till slut landade jag i en fransk blogg.

Nu är det så att den enda franska jag begriper är i stort sett pissoar, champagne och cognac. På bloggen låg en bild på en liten flicka. Det var allt, resten rena-förlåt-rama grekiskan, om herrskapet förstår vad jag menar.

Plötsligt upptäcker jag till vänster på bloggen ett flaggspel, se vinjettbilden. Jag klickade på den svenska flaggan. Och POFF, hela bloggen översattes snabbare än blixten till svenska.

Jag satt länge och bara gapade. Jag testade vidare och klickade på den kinesiska flaggan. Och POFF, bloggen packad med obegriplig kinesiska.

Jag blev både glad och chockad, så enkelt, så lysande! Jag hade funnit en nyckel till att sälja ut Calle Rockbäcks BLOGG till hela världen. Givetvis kommer den att bli världsberömd. Jag får köpa en ny hatt.

Flickan då?

Jo, hon heter Katherine Commale, 7 år, och bor i USA. Hon driver en insamling och fått in närmare en miljon kronor. Pengarna går till inköp av malarianät till barnen i Afrika.

Ett enda sådant nät kostar några kronor i inköp och räddar ett barns liv.

Fantastiskt. Hon är värd en stor beundran bland oss självupptagna svenskar.

I USA är flickebarnet kändis och har varit med i alla de stora TV-programmen, t o m CNN.

Jag googlar och kan konstatera att varken tidningarna, radio, TV eller någon blogg här i Sverige har skrivit om Katherine Commale. Tack vare det där fantastiska flaggspelet blir jag alltså först. Det är jag stolt över. Skänk du också ett nät.

Nu kommer jag också att lägga in flaggspelet på min blogg, bara jag fattade hur jag går till väga. Jag får kalla in stödtruppen-mina söner. Ja, sedan är Calle Rockbäcks BLOGG världsberömd...



Inga kommentarer: