tisdag 27 januari 2009

Influensan invaderar Lomma!

Lomma, måndag kväll.

När klockan är 20:45, står jag upp. När klockan är 21:00, ligger jag ner. Det tog en kvart att knäcka en sådan ståtlig figur som jag utgör.

Jag har åkt på den i Sverige så världsberömda influensan-PANG-BOM-KRASCH!

Jag drabbades av en frossa som om jag njutit mitt otium i frysboxen.

Lilla Frun bäddade in mig i varma kläder, täcken, ännu fler täcken och ett berg med kuddar. Inget hjälpte.

Herr Rockbäck hackade tänder så grannarna trodde att han börjat med en ny hobby: stensättare.

Det är för märkligt (1).

Här gör man precis allt för att slippa drabbas av influensa. Givetvis stod jag först i kön och fick influensavaccin på Vårdcentralen i höstas. Gått ett extra varv runt Lomma om någon nyst och hostat på torget. Isolerat mig. Flyttat in i garderoben.

Det är för märkligt (2).

Om ens hörsel börjat tacka för sig, gula fläcken gör att man endast ser kineser, stapplar fram och ett minne som inget minns längre. Ättestupan är framtiden. Dessutom fyllt 65 år, får du sprutan gratis.

Däremot om du är under 65 år, löser världens finanskris, presenterar nya mustiga jobbplaner som får Maud Olofsson att slicka dina fötter av tacksamhet, får livet att blomma för Borg och Reinfeldt, knäcker nöten klimatfrågan. Uppfinner luft som går att köra bilar på. Då får du betala 175 vissna svenska pengar för en spruta.

Var finns logiken?

Nu orkar jag inte mer, utan går och drar något gammalt över mig: en rock från boerkriget.

2 kommentarer:

Ulrika´s blogg sa...

Hej på dig,

Vi lider med dig ska du veta. Det är ingen superupplevelse du kommer dragande med, akta lilla Anna och lilla "vovven".

Krya på dig, gör en äggtoddy eller två.

Kramar från grannen mittemot.

Anonym sa...

Är det bra att kramas för mycket? En fråga som kan ställas med tanke på influensatider, det tycks som att det är legalt att kramas precis var som helst. Tänk efter före.