måndag 19 januari 2009

IDROTTSGALAN: Han tog priset!


En frisk människa som knappt vet vad motgångar är, kan aldrig fatta bragden som Christoffer Lindhe, 19 år, genomfört.
För två år sedan överlevde han en tågolycka. Priset han fick betala: han blev av med både benen och vänster arm.
I Paralympics i Peking förra året kom han två gånger fyra i simning. Betänk då att det finns folk som inte ens kan simma en meter med utrustningen intakt.
På måndags kvällen fick han ta emot Sportspegeln-priset. Det tog priset bland alla andra pristagare.
Jag har själv under flera år levt utan att mina ben fungerat. Rullstolar och kryckkäppar i sju år. Det är ett helvete.
För att ta sig tillbaka, någorlunda, måste man ha en vilja av stål. Christoffer Lindhe som drabbats än värre är ett helt stålverk.
Min vän JV i Torsby blev av med sina båda ben på grund av sjukdom. Vi pratas med varandra nästan varje dag. Hans huvud är rena masugnen: glöd och kraft som blir till stål.
Det är sådana kreativa samtal man mår så mycket bättre av.
Grattis Christoffer!
FOTNOT:Av ren glädje kör jag en repris som jag körde i ett inlägg här på bloggen i somras. Det är en efterlängtad text. Många har hört av sig för ta hem den och sjunga. Gör du också det. Jag lovar att du sedan mår mycket bättre...


Inga kommentarer: