fredag 23 januari 2009

Första bilden på de "förbjudna" vinpavorna i Lomma!

Här är den. Första bilden på de "förbjudna vinpavorna" i Lomma.
Uppåt landet känner ni säkert inte till historien. Jag drar den i förkortad version.

I höstas invigdes ett sprillandes nytt bibliotek i Lomma. En del av byggnaden ska drivas i privat regi som caférörelse.
Eftersom Lomma nästan på är torrlagt med ställen för förfriskningar, såg ägaren en öppning. Han ville alltså kunna erbjuda sina gäster lite starkare saker än lemonad.

-Nej, skrek Lomma kommuns tillståndsmyndighet. Man måste kunna laga mat på stället.
-Jag tänker köra med sous-vie, en ny matlagningsmetod.
-Hjälper inte, löd det beska svaret.
Då hoppade politikerna in i bilden. Helt fräckt körde man över sin egna myndighet.
-Visst ska du få servera sprit, fick ägaren för en tid sedan besked om.
Det var unikt agerat av kommunens politiker. När en krögare får nobben av myndigheten, brukar det vara kört, men alltså inte i Lomma.
I kväll-läs fredag-fanns ägaren på plats i lokalen. Spriten packades upp. Då kom jag.
-Hej, jag tänkte ta en bild på dig med en vinpava i handen, sa jag.
-Går inte. Vi öppnar inte förrän på måndag, dessutom är det inte invigning i kväll.
Där stod jag som en annan Janne Josefsson med dörren i ansiktet. Det var inte vackert gjort. Då tog jag till Jannes metod och sköt några bilder genom glasrutorna. Det var inte heller så vackert gjort, men då kan vi väl säga att det står 1-1 mellan oss, ungefär som det gör mellan politikerna och tillståndsmyndigheten.
Jag tog mig ett glas vin när jag kom hem i stället. Det är faktiskt bra mycket billigare. Plötsligt stod det 2-1 till mig.
Salut!

Inga kommentarer: