onsdag 10 december 2008

Nobelfestens räddningsplankor-nobelgodis


Nobelfestligheterna synas av media in i minsta detalj. Utom en sak, nämligen sprängda blåsor. Jag är tämligen ensam om att bekymra mig om just den här detaljen.

Nobelbanketten i kväll blir en maraton sittning, från kl 18.45 till 22.30 då taffeln bryts. Räkna med att den 3 timmar och 45 minuter långa sittningen kommer att skörda sina offer bland gästerna.

Allt måste klaffa perfekt. Det är som en lyckad dockning i rymden. Inget får störa den stora festen. Allt som ändå stör, sköts osynligt.

Trist nog går det inte att trolla bort merparten av gästerna som är av äldre årgång. Bara bland de tio pristagarna ligger medelåldern på över 66 år.

Ni vet hur det ser ut på ett äldre boende: problem med prostatan, inkontinens besvär samt irriterande gasbildningar. Väldigt många knaprar vattendrivande mediciner. Även vissa blodtryckssänkande mediciner är vattendrivande. Risken för sprängd blåsa är överhängande.

Jag kan väl säga att jag är väl bevandrad i branschen och vet vad jag talar om. Jag har varit på både fotbollsmatcher, karnevalen i Lund och 50-års kalas med kateter. Det är inte alls kul men funkar alldeles utmärkt.

En gång skapade jag en egen slangkoppling, så jag kunde tömma ”blåsan” nere vid ankeln. På så vis kunde jag sköta allt snyggt och fint i närmaste brunn.

Kolla in bilden här till höger. Nobelmiddagarna på 1920-talet måste ha varit ett helvete med en sådan jättepung mellan benen.

I dag finns det som ni kan se en hel mängd godis för den behövande. Räkna med att en och annan har kateter eller blöja, kanske droppskydd eller andra lösningar på problemet. Analproppen verkar vara i modigaste laget. Vi behöver inte gå närmare in på slutresultatet. Ni fattar själva grejen.

Det gäller alltså att kunna knipa igen i kväll. I kulisserna lär det finnas läkare som står på tårna, beredda rycka in om någon av festdeltagarna skulle säcka samman.

Bon Apetit!

(Copyright bildmontage, bilder och text Anna-Lena och Calle Rockbäck)

Inga kommentarer: