lördag 20 december 2008

Lomma mitt på dagen...

Scenförändring i Lomma:

Från djupaste nattmörker till en ljusare framtid. I vart fall rent bildningsmässigt. Förhoppningsvis.

Byn invigde nämligen idag på förmiddagen sitt nya fina bibliotek. Landets modernaste och stoltaste.

Personalen med chefen Gun Andersson i spetsen, är att gratulera efter år av misär. De gamla lokalerna nere vid torget passade bättre som vindpinad lada i en film av bröderna Coen.

Lommaborna är att gratulera. Vi har fått ett underbart bibliotek med ett oslagbart läge vid vattnet.

Kommunhövdingen Thomas Håkansson är att gratulera. Han har gjort ett bra jobb, men så var han också väldigt trött och lät lilla Sofia klippa bandet. Stiligt.

Låntagarna BG och Eva är att gratulera. Nu kommer de att plåga mig med ännu fler spännande böcker.

Inte nog med det. Eva kunde inte för sitt liv gratulera alla som blev pinknödiga. Den som valde röd dörr fick betala fem riksdaler medan blå dörr bjöd på kissning helt gratis.

-Jag skriver till tekniska nämnden, morrade hon.

Annars var alla av betydelse och mer därtill på plats. Trängseln monumental. Jag tänkte på min nattvandring. Vilken scenförändring.

Oppositionsrådet Karin Lyberg stod och hängde över en blank polerad disk.

-Vi har fått en oslagbar konservburk. Det blir toppen, kvittrade hon i mitt öra.

Livet är bra härligt!

PS: Tycker du texten är i smörigaste laget? Du är att gratulera. Du kan läsa.




Inga kommentarer: