söndag 7 december 2008

HUSFLUGAN- en ny skräckfilm!

Flugan hette en förfärligt läbbig skräckfilm som kom 1958 (nyinspelning 1986). Det handlade om en forskare som gick vilse i sina experiment och sakta började förvandlas till en ondskefull fluga. Själv minns jag filmen med fasa: kyrkogård och död. Min lekkamrat LC har fortfarande mardrömmar efter den ruggiga filmupplevelsen.

Bloggens egen husfluga som jag skrev om för en tid sedan lever och frodas. Det värsta är att den börjar leva upp till den fasansfulla skräckfilmen. Här följer en fortsatt glödhet rapportering från bloggläsaren som äger husdjuret:

”Den jäveln ligger risigt till.
Kom sent hem i går kväll och då var han kaxig.
Han gav sig till känna på en gång och gjorde uppfordrande loopar när jag lagade lite käk.
Blev irriterad.
Jag upptäckte att han flög i en bana. Ganska nervöst.
Fönstret – högersväng bakom gardinen och upp mot kökstavlan. Stannar till där och petar tentaklerna.
Sen målet – köksfläkten ovanför spisen. Passar så klart en sån äcklig jävel.
Där finns det godis för den lille rackaren.
--
Sen gick det för långt. Inte vill man ha en snuskhummer med sig i sovrummet.
Stängde dörren och tände läslampan.
Men det dröjde inte länge förrän jag hörde det irriterande surrandet. Han gick in i djupdykning så att han måste ha svett vingarna mot glödlampan.
Tänkte slå ihjäl honom. Ångrade mig.
--
I morse var han som vanligt. Lämnade lite strösocker på diskbänken.
När jag kommer hem skall jag rekognosera hur han tar sig in i sovrummet. Jävligt mysko.
Vad han heter? Rimligen är James Bigglesworth ett toppseedat smeknamn.
Biggles var ju också en suspekt flygare."



Efter några dagar kom det här oroande beskedet kopplat med en knepig frågeställning.

"En fråga till Flugpsykologen Rockbäck!
Biggles var så jävla bångstyrig när jag kom hem från tjänsteresan till
Luleå igår, så jag var tvungen att låsa in honom.
Lurade in honom i en garderob där jag har verktyg och skräp.
Min fråga är:
Tar en fluga lärdom av en sån bestraffning?
Ska man ställa in något ätbart eller klarar han sig ändå?
Bekymrad flugägare”

Flugpsykologen Rockbäck svarar:
Utvecklingen är oroande. Frågeställningarna staplas på varandra. Går vår och din (kanske ändå) numera älskade husfluga att rädda? Kommer ni, signatur "Bekymrad flugägare", att själv förvandlas till en ondsint fluga? Någon som vet?


Inga kommentarer: