söndag 30 november 2008

I dag tänder vi ett ljus-jag fick släcka ner


I dag är det första advent. Vi tänder våra ljus för att fara hoppsan. I vart fall var det dit jag åkte.
Jag tänkte göra en storsatsning i år. Täppan skulle smyckas vacker med tusen julljus, så grannarna tappade andan. Det gick åt helvete. Jag for med Hosianna i höjden.
Jag inhandlade en makalös pjäs, rena ormen Långe. Med bravur såg jag till att den ringlade som en anakonda i buskaget. När midnattsmörker föll tändes härligheten.
-SKRIIIIIII!!!
Det var ”Lilla Frun”.
-Nä, dra på trissor. Har Rockbäck öppnat bordell?
Det var grannen.
-Äntligen! Tivoli i Köpenhamn har flyttat till Lomma. ROCKBÄCK, får jag en elefantöl?
Nästa granne.
Ja, så där höll det på. Jag stod som lamslagen. Vad fan är detta? Det blixtrade grönt, gult, blått, rött, ja, hela färgskalan.
Tyvärr lyckas inte vinjettbilden återge den bisarra verkligheten. För det såg ut som kriget hade kommit till Täppan.
Jag tänkte ringa Vita Huset, Washington, USA och bara säga att det var på kul alltsammans, inte alls allvarligt menat. Presidenten kunde fortsätta bomba där man händelsevis bombar för dagen.
Innan bomblarmet började tjuta över Lomma slet jag ner eländet. Jag var skakad. Min slaka stämma ekade knappt hörbart över nejden i byn.
-Bordell? Du skulle allt gotta dig då, vaaa...



(Text och bilder copyright Calle Rockbäck)

Inga kommentarer: