onsdag 12 november 2008

Björn Ulvaeus om Oscars till Mamma Mia!


Nu ska ni få en lektion i journalistik.

Här nedanför kör jag en grej om att filmen Mamma Mia kan ro hem en hel hög Oscars statyetter vid galan den 22 februari 2009.

Jag smäller samman en story om världens populäraste musikal. Mamma Mia med ABBA:s musik slår knockout på världen. Givetvis vill man i det läget ha en kommentar direkt från, så att säga, hästens mun.

Jag kontaktar Björn Ulvaeus. Jag tror mig ha en viss fördel av att jag träffat både honom och Benny Andersson tidigare i mitt händelserika journalistliv.

Frågeställningen glasklar:

Vad tror Björn själv? Han kan rent utav själv få en Oscar? Blir det Oscars för Mamma Mia den 22 februari?

Björn svarar exakt så här:

-Björn Ulvaeus hälsar och tackar för din förfrågan men ber att få säga nej. Han har inte möjlighet att svara på detta.

Tablå. Det är hans sekreterare, Carina, som svarar. Hon har förmedlat min fråga och min bloggadress till Björn.

Nu gjorde jag journalistik av det. Rubriken längst upp hårddragen, visst, men det köper vi. Jag tror inte Björn blir förbannad. Han har säkert råd att bjuda på det. Det har jag.

Svårare än så här var det alltså inte att få en världsberömd person att kliva rakt in i Calle Rockbäcks blogg.

Mitt svar?

Björn, jag återkommer.

1 kommentar:

Celine sa...

Hur kan man kontakta honom? Det skulle vara jättekul att veta för det är min högsta dröm att få göra det.