onsdag 5 november 2008

BARACK OBAMA NY PRESIDENT!


Nu är det klart. Barack Obama blir USA:s nästa president! Amerika jublar! Världen jublar! Och allra mest jublar Abraham Lincoln i sin himmel.
Vad vi upplevt i natt är historia. Abraham Lincoln avskaffade slavsystemet i USA för snart 150 år sedan. Han fick plikta med sitt liv för det.
I början av 1960-talet fick svarta medborgliga rättigheter i USA. Och nu har man fått sin första svarta president. Det är egentligen makalöst. Det är en stor sak för Amerika och för världen.
TV4:s valvaka har varit hej-och-hå medan SVT smetats ner av träbocken Sören Holmberg, men vem bryr sig om det en sådan här historiskt stund.
Mitt vänstra öga har kollapsat av nattens dramatik och är alldeles blodrött. Jag måste nu ringa sjukvårdsupplysningen. Förmodligen rör det sig om en kraftig bristning, ett kärl som gett upp efter all glädje. Bättre än så kan man knappast hylla Barack Obama som USA:s nästa president.
En svart man på den posten! Jag saknar analytisk förmåga. Det är nästan så att jag är rädd för att även mitt högra öga ska kollapsa.
Jag får se om jag kan återkomma mer i dag. Risken är stor att jag hamnar i den svenska sjukvårdsapparaten. Håll ett öga på mig.
Barack Obama kommer nu att hålla ett svart öga på USA och världen. Det blir vansinnigt spännande att följa.
Grattis världen!

Inga kommentarer: