torsdag 30 oktober 2008

SOPOR FÖR MILJONER!

1978 kom boken ”Gräv där du står” av Sven Lindqvist ut. Den väckte stor uppmärksamhet. Det handlade nästan om undersökande journalistik. I dag 30 år senare gjorde jag precis det: grävde där jag stod.

Jag stod i vårt gemensamma soprum med sju sopkärl laddade med kladdpåsar, hushållsavfall. Jag öppnade genast kärlen och räknade och fick det till närmare 400 sprängfyllda soppåsar från mina grannar.

Jag mattade till det med 27 268 och fick fram slutsiffran 10 907 200. I kronor räknat.

Konstnären Ernst Billgren fick nämligen 27 268 kronor för sin soppåse på Traderas auktion. Jag såg en framtid i soprummet som gjort Maud ”Alla ska ha jobb” Olofsson väldigt glad.

Mitt framför mina ögon låg Guldet. Det var bara till att plocka åt sig påsarna. Ernst avslöjade att han inte lagt några sladdriga bananskal i sin påse. Det var hans renlighetssyndrom som slog till.

Jag skulle med andra ord bli tvungen att leta igenom 400 soppåsar efter bananskal. Det var här som entreprenören i mig slocknade som en falnande eld på en soptipp i Calcutta.

Nä, jag skiter i det här. Jag är storsint. Jag skänker uppslaget till mina trevliga grannar.

Det är en skön konst att vara snäll.





Inga kommentarer: