tisdag 21 oktober 2008

NU ÄR DET JUL IGEN...


Jag gav mig ut på jakt efter julen i min hemby Lomma. Jo, jag vet, det är mer än två månader kvar till julafton men den som inte fiskar får aldrig napp. Jo, jag vet också, att många får uppkastningar när man så här års börjar yra om julen. Fast ni vet hur det är.
Nyår har skålats in. Alla tomtegubbar borde strypas. De flesta av oss förvandlas till granhatare. Rätt vad det är så sitter man där kring midsommarstången. Många börjar redan då få tomtar på loftet. Vännen RJ bjuder t o m på glögg på midsommaraftonen. Ingen brukar kräka. Alla blir glada.
Hur slutade då min jakt efter julen i Lomma? Jag började med Jonny Eltèn på Engströms, spelhålan i byn. Han tittade på mig med tom blick.
-Julen? Nä, vet du vad...
Nej, mitt julstök verkade bli ett fiasko. Ända tills jag hamnade hos ABC Järn och Färg. Där var Joakim Borgström i dag tisdagen den 21 oktober i full färd med att packa upp julen.
-Vi kör hårt direkt, sa han och snurrade på tomteluvan.
Ja, där satt den alltså, julen i Lomma. Det blir jul i år igen.
Hej tomtegubbar slå i glasen...


Inga kommentarer: