fredag 24 oktober 2008

Finanskris i Lomma. Vad är det?

I dag ska ni få följa med på en liten trevlig mini-bygg-promenad i Lomma hamn. Det hamras, bultas, grävs och jättelika byggkranar svänger hela väggfundament ovanför mitt huvud. Hela centrala Lomma med hamnen byggs om i ett hejdlöst tempo.

Finanskris? Vad är det? Inte i Lomma i alla fall.

Innan man passerar den nya bron, har man det nya flotta biblioteket på vänster sida och på höger sida det som ska bli 55+ boende, Oscarshus. Här uppförs 34 lägenheter till en sammanlagd kontantinsats på 111 480 000 miljoner kronor. 16 lägenheter är bokade, ingen såld.

Du har knappt passerat bron förrän du nästan går rakt in i nästa bostadsprojekt på höger sida med 23 lägenheter med en total kontantinsats på 78 315 000 miljoner kronor. Här är 8 lägenheter sålda, två bokade och resten till salu.

Hur det blir med resten av den jättelika utbyggnaden av Lomma står säkert skrivit i stjärnorna. För att stilla mina franska nerver svänger jag blicken åt vänster när jag passerat bron.

Här stenläggs det som ska bli Varvstorget. Jag som bott många år i stenriket Bohuslän känner mig genast hemma. Inte mindre än 70 000 (!) stenbitar ska vara på plats när torget står färdigt till jul.

Det kommer att bli ett storslaget torg. Faktiskt är att jag känner mig stolt över att bo på andra sidan, rakt över ån. Vilken miljö man hamnar i på gamla dar.

Fast så var det då finanskrisen. Den totala kapitalinsatsen för de båda bostadskomplexen ligger på närmare 190 miljoner kronor.

När då hela den internationella finansmarknaden är i gungning, undrar jag om byggherren Skanskan sover så gott om nätterna. Jag ryser och går hem och lägger mig.

PS: I dag kom också larmet om vinstras för byggföretaget JM. 600 anställda får gå. Jodå, JM är också i allra högsta grad inblandade i ombyggnaden av Lomma.DS






Inga kommentarer: